.: كارمند بانک ملی ایران :.

گاهنوشتهای من

::: همراه بانک ملی :::

:::  همراه بانک ملی  :::


 
 همراه بانك ملي

مشتري گرامي ضمن سپاس از انتخاب همراه بانك ملي  براي انجام امور بانكي خود، به اطلاع مي رساند جهت استفاده بهينه از اين سامانه قبل از استفاده فايل راهنما را كاملا مطالعه نماييد .

توجه: به منظور پرهيز از ارجاع مشتريان بانک به  شعب و جهت پوشش هر چه فراگير تر مشتريان ضمن رعايت جوانب امنيتي سامانه ، جهت ثبت نامِ  مشتريان استفاده کننده از سامانه ، از رمز حساب که در سرويسهاي تلفني نیز قابل استفاده مي باشد ، کمک گرفته شده است. 

خدمات در حال انجام همراه بانك ملي  

  • - مشاهده مانده حساب
  • مشاهده گردش حساب
  • انتقال وجه بين حسابهاي داراي يك شماره مشتري
  • پرداخت قبض
  • خريد شارژ سيم كارت
  • دريافت اطلاعات شارژ سيم كارت

 دانلود برنامه

مستندات فنی مربوط به سازگاری برنامه همراه بانک با گوشی های تلفن همراه

   

برنامه همراه بانک تحت پلتفرم J2ME ایجاد شده است و به همین دلیل این برنامه بروی تمام گوشی هایی که  قابلیت نصب و اجرای برنامه های جاوا را داشته باشند، قابل نصب و اجرا است (بجز موارد استثنایی که برخی از آنها در ادامه این مستند لیست شده اند). در حال حاضر سه فایل نصب برای همراه بانک موجود است:

  • BMI1_1 Sony-Ericsson K_W.jar : این فایل جهت نصب برنامه همراه بانک بروی گوشی های Sony Ericsson سری W و K فراهم شده است. (به دلیل وجود یک Bug غیر قابل رفع در این نوع گوشی ها، یک نسخه جداگانه برای این گوشی ها تهیه شده است)
  • BMI1_1.jar : این فایل جهت نصب برنامه بروی تمام گوشی های دیگر تهیه شده است. این گوشی ها شامل گوشی های Nokia ، سایر سریهای Sony Ericsson ، Motorola ، Samsung ، IMate ، HTC و غیره میباشند.
  • BMI1_1.jad : برخی از انواع گوشی ها (عموما گوشی های Samsung ) جهت نصب برنامه، علاوه بر فایل BMI1_1.jar ، به این فایل نیز نیاز دارند که طبق روش خاص نصب هر گوشی، باید به گوشی انتقال داده شده و در عملیات نصب مورد استفاده قرار گیرد.

 

برخی از موارد خاص و استثنای گوشی ها به شرح زیر است:

  • برنامه همراه بانک بروی گوشی های Motorola V3i و Motorola L6 به دلیل قدیمی بودن و کندی بیش از حد این گوشی ها قابل اجرا نیست.
  • برنامه همراه بانک بروی گوشی های قدیمی که قابلیت نصب برنامه های جاوا را داشته باشند ولی قابلیت ارسال و دریافت SMS از داخل برنامه را نداشته باشند قابل نصب نیست. (به عنوان نمونه گوشی IMate JAM )
  • در گوشی هایی که از سیستم عامل Windows Mobile 6.1 استفاده میکنند، (مانند HTC Touch Diamond ، Samsung i900 ) به دلیل وجود Bug در این نسخه سیستم عامل، پیامهای دریافت شده توسط سیستم همراه بانک بجای وارد شدن در صندوق پیامهای برنامه وارد صندوق پیامهای خود گوشی می شوند و به دلیل آنکه این پیامهای رمزگذاری شده اند، نامفهوم خواهند بود.
  • برنامه همراه بانک بروی گوشی های Windows Mobile Smartphone (مانند IMate SP5 ، IMate SPL و IMate Smartflip ) قابل نصب نیست.
  • بروی سایر گوشی هایی که از سیستم عامل Windows استفاده میکنند، برنامه همراه بانک از داخل برنامه Midlet Manager اجرا میشود و برای اجرای صحیح برنامه همراه بانک، نیاز به بروز رسانی برنامه Midlet Manager بروی این گوشی ها میباشد. نحوه انجام این کار در ادامه این مستند شرح داده خواهد شد.
  • گوشی های Samsung هر یک دارای روش نصب پیچیده ای مخصوص به خود میباشند و معمولا علاوه بر فایل BMI1_1.jar ، نیاز به فایل BMI1_1.jad نیز برای نصب میباشد.

 

نحوه بروز نمودن برنامه Midlet Manager و نصب برنامه همراه بانک بروی گوشی هایی که از سیستم عامل Windows استفاده میکنند:

  • قبل از هر چیز، از کلیه اطلاعات بروی گوشی همراه یک نسخه پشتیبان بروی کامپیوتر تهیه کنید.
  • فایل Intent_MIDlet_Manager_11.1.7.1034.cab را فقط با استفاده از برنامه Active Synch از کامپیوتر به گوشی همراه انتقال دهید (برای انتقال این فایل از روشهای دیگر مانند Bluetooth استفاده نکنید و نام این فایل را قبل و بعد از انتقال دادن آن تغییر ندهید)
  • پس از انتقال فایل فوق، با کلیک کردن بروی این فایل، آنرا نصب نمایید.
  • با استفاده از Bluetooth یا برنامه Active Synch ، فایل BMI1_1.jar را به گوشی همراه انتقال دهید.
  • با کلیک کردن بروی فایل BMI1_1.jar در گوشی همراه، برنامه را نصب کنید.
  • پس از نصب برنامه همراه بانک، برنامه Midlet Manager را اجرا نمایید.
  • در برنامه Midlet Manager ، بروی آیکون برنامه همراه بانک کلیک کنید تا اجرا شود.
  • در اولین مرتبه اجرای برنامه، از شما پرسیده میشود که آیا به این برنامه اجازه دریافت SMS میدهید یا خیر؟ به این سوال پاسخ مثبت دهید.

 

فايل راهنما

فايل مربوط به گوشي هاي نوكيا و گوشي هاي داراي سيستم عامل

فایل مربوط به  گوشی های سونی اریکسون سری W و K 

فایل bmi1_jad

   Midlet Manager فایل  

      سوالات متداول

 

 


 نکات ایمنی

 

به منظور استفاده مناسب و ایمن از سامانه همراه بانک ملی، به نکات زیر توجه فرمایید:
1-    نرم افزار همراه بانک ملی را تنها از طریق مراجعه به وب سایت اینترنتی بانک ملی ایران www.bmi.ir دریافت نمایید.
2-  به هیچ عنوان نرم افرار را از روش های دیگر نظیر بلوتوث (Bluetooth )، اینفرارد (Infrared )، سایر سایتهای اینترنتی، پست الکترونیک و ... دریافت ننمایید.
3-  به هیچ وجه رمزهای خود( رمز حساب، رمز اول و دوم کارت و رمز ورود به نرم افزار همراه بانک را در اختیار دیگران قرار ندهید و آنها را در فواصل زمانی تغییر دهید.
4-  در صورت مفقود شدن یا سرقت گوشی و یا سیم کارت تلفن همراه، بلافاصله رمز حساب و رمز دوم کارت خود را تغییر دهید.
5-  جهت افزایش ضریب امنیت و کارایی سامانه بصورت دوره ای از طریق گزینه بازگشت به تنظیمات اولیه، تنظیمات برنامه را به حالت اولیه بازگردانید. توجه داشته باشید این عمل موجب از بین رفتن پیامهای دریافت شده موجود در صندوق پیامها و نیز اطلاعات ثبت نام حسابها و سرویس های یکطرفه می گردد، بهمین علت می باید پس از انجام این عمل حسابها و سرویس های خود را بروز رسانی نمایید.
6- پیامهای دریافتی از این سامانه که در منوی صندوق پیامهای برنامه قرار می گیرند را پس از خواندن، حذف نمایید.
7-پیش از واگذاری گوشی تلفن همراه خود ابتدا گزینه بازگشت به تنظیمات اولیه را انتخاب نموده و پس از آن برنامه را از روی گوشی حذف نمایید. با این کار کلیه اطلاعات حسابهای ثبت شده و نیز پیامهای دریافتی شما بر روی گوشی از بین می روند.
8- پیش از واگذاری سیم کارت خود، چنانچه سیم کارت دیگری را جایگزین نمی نمایید باید حسابها و سرویس های یکطرفه ثبت نامی خود را حذف نمایید و در صورتی که از سیم کارت جایگزین استفاده می نمایید مطابق بند بعدی عمل نمایید.
9- در صورتی که مایل باشید از سیم کارت دیگری در گوشی تلفن همراه خود استفاده نمایید پس از تعویض سیم کارت ابتدا گزینه بازگشت به تنظیمات اولیه را انتخاب نموده و پس از آن با استفاده از گزینه های انتقال حسابها به سیم کارت فعلی و انتقال سرویسها به سیم کارت فعلی ثبت نام حسابها و سرویس های یکطرفه خود را به سیم کارت جدید انتقال دهید.
10- در زمان نصب نسخه جدید ابتدا نسخه قبلی را از گوشی خود حذف نموده و پس از آن ، نسخه جدید را نصب نمایید.
11- در صورت نیاز به نصب مجدد نرم افزار( نسخه یکسان ) و در صورت تمایل به حفظ اطلاعات موجود بر روی گوشی، نرم افزار را بر روی برنامه قبلی نصب نموده و آن را جایگزین (replace )نمایید و به سوال نگهداری اطلاعات موجود، پاسخ مثبت دهید.

+ نوشته شده در  یکشنبه 1388/03/24ساعت 14:54  توسط کارمند بانک ملّی ایران  | 

::: سامانه حواله الکترونیکی بانکی (سحاب) :::

 سامانه حواله الكترونيك بين بانكي ( سحاب)
 
كاربرد سامانه در شعب
 
انتقال وجه كارتي با استفاده از امكانات مركز « شتاب» ( سحاب)
انتقال وجه حسابي از طريق سامانه تسويه ناخالص آني (ساتنا)
 
سحاب چيست؟
سحاب سامانه اي است كه به مشتريان بانك امكان مي دهد با استفاده از كارت خود بتوانند به هر بانك ديگر عضو مركز «‌شتاب» حواله كنند.
·        استفاده از سحاب هم در شعبه و هم در خوپردازها و هم در اينترنت بانك ميسر است.
·        براي استفاده از خدمات « سحاب در شعبه‏‌، از دستگاه كارتخوان  (pin pad) و منوي تحويلداري استفاده مي شود.
·        بر استفاده از خدمات «‌سحاب» در شعب‏‌، مشتري بايد فرم مخصوص انتقال را تكميل كند.
 
ويژگيهاي سحاب:
·        حواله هاي « سحابي» فقط با كارت امكانپذير است.
·        سقف حواله هاي «‌سحابي» از طريق خودپردازها و اينترنت بانك براي هر كارت در هر شبانه روز معادل سي ميليون ريال است.
·        سقف حواله «‌سحابي»‌ از طريق شعب براي هر كارت در هر شبانه روز معادل يكصدو پنجاه ميليون ريال است.
·        براي انتقال از طريق «‌سحاب» كارمزد به شرح زير از انتقال دهنده دريافت مي شود:
-         تا مبلغ ده ميليون ريال: پنج هزار ريال
-         به ازاي هر ده ميليون ريال اضافه دو هزار ريال به رقم فوق افزوده مي شود.
 
سامانه حواله الكترونيك بين بانكي (سحاب):
·        امكان بررسي محدود مشخصات انتقال گيرنده پيش از عمل انتقال وجود دارد.
·        انتقال به صورت آني صورت پذيرفته و وجه بلافاصله به حساب انتقال گيرنده منتقل مي شود.
·        پس از انجام انتقال، نتيجه به صادركننده دستور پرداخت اعلام مي شود.
·        تسويه بين بانكي از طريق مركز «‌شتاب» و پس از تصفيه كليه تبادلات روزانه مركز مزبور صورت مي گيرد.
·        امكان برگشت دستور پرداخت در «‌سحاب» وجود ندارد.
·        انتقال بين دو كارت صورت مي پذيرد.
-         در مشخصات انتقال به جاي شماره حساب، شماره شانزده رقمي كارت درج مي شود.
-         وجه به حساب پيش فرض كارت انتقال گيرنده منتقل مي شود.
-         نياز به ذكر شعبه در گزينه هاي انتقال دهنده و انتقال گيرنده نيست.
·        انتقال هم از بانك مبدأ و هم از بانك مقصد امكان پذير است.
·        انتقال از دو مسير زير قابل انجام است:
-         شعب مجهز به دستگاه كارتخوان( در ساعات كاري)
-         خودپردازها ( در تمامي ساعات و روزها)
·        براي انتقال حضور كارت انتقال دهنده لازم است.
·        مشخصات كلي فرم:
-         شماره
-         تاريخ صدور دستور پرداخت
·        مشخصات هويتي درخواست كننده:
-         نام و نام خانوادگي
-         نام پدر
-         شماره شناسنامه
-         شماره ملي
-         تاريخ تولد و محل صدور
·        مشخصات اقامتي درخواست كننده:
-         آدرس
-         شماره تلفن
·        مشخصات انتقال
-         مبلغ ( به عدد و به حروف)
-         شماره كارت انتقال دهنده
-         مشخصات هويتي انتقال گيرنده
·        بانك مبدأ
·        نام و نام خانوادگي
-         مشخصات بانكي انتقال گيرنده
·        نام بانك مقصد
·        شماره كارت انتقال گيرنده
·        متصدي شعبه پس از تكميل فرم توسط صادركننده دستور پرداخت و امضاي آن، صحت مندرجات فرم را مورد بررسي قرار مي دهد.
·        احراز هويت عيني براي تأييد مندرجات فرم الزامي است.
·        در صورت صحت مندرجات فرم و امكان برداشت از حساب، وجه مورد انتقال به وسيله كارت و شماره رمز كارت از حساب مشتري برداشت مي شود.
·        پس از برداشت از حساب مشتري ‏، فرم توسط متصدي مهر و امضا شده و به مشتري تسليم مي گردد. اين عمل به معني پذيرش دستور پرداخت است.

Untitled-1.gif


 

+ نوشته شده در  یکشنبه 1388/03/24ساعت 14:52  توسط کارمند بانک ملّی ایران  | 

::: پايانه فروش pos :::

معرفي پايانه فروش و مزاياي استفاده از سامانه
 
پايانه هاي فروش p.o.s(POINT OF SALE) دستگاهي است كه در مراكز فروش كالا و خدمات نصب مي شود تا در معاملات به جاي پرداخت وجه نقد و حمل و نقل فيزيكي پول، مبلغ مورد معامله به صورت الكترونيكي از حساب دارنده ملي كارت (مشتري ) كسر و به حساب پذيرنده كارت ( فروشنده ) واريز گردد.

اين عمل توسط پايانه مذكور و از طريق برقراري ارتباط با رايانه مركزي صورت مي گيرد. دستگاه كه شامل مودم و چاپگر مي باشد توسط بانك تهيه و در اختيار فروشگاه ها و مراكز طرف قرارداد ، گذاشته مي شود. محل استفاده P.O.S عمدتا فروشگاه ها و مراكز خدماتي مي باشد.

بانك ملي ايران به منظور ايجاد تسهيلات هر چه بيشتر براي مشتريان محترم، نسبت به نصب دستگاه ويژه پايانه فروش (P.O.S) در تعداد زيادي فروشگاه هاي طرف قرارداد بانك اقدام كرده و دارندگان ملي كارت مي توانند در مراكز تجاري يا اداري كه در محل ورودي آنها برچسب ويژه ملي كارت نصب گرديده است به خريد كالا و خدمات مورد نياز خود اقدام و پرداخت هاي مربوطه را با توجه به موجودي حساب يا از طريق ملي كارت انجام دهند. وجوه مورد معامله به صورت الكترونيكي از حساب دارندگان كارت كسر و به حساب پذيرنده كارت واريز مي شود.

در حال حاضر عملكرد دستگاه به شرح ذيل مي باشد:

الف) واريز كردن پول از حساب دارنده ملي كارت ( مشتري ) به حساب پذيرنده كارت ( فروشنده ) كه با اطمينان كامل صورت مي پذيرد.

ب)‌گرفتن موجودي حساب هر يك ازدارندگان ملي كارت و چاپ بر روي كاغذ و ارائه آن به دارندگان كارت

  خريد كالا و خدمات بدون نقل و انتقال فيزيكي پول
كاهش مراجعه حضوري به شعب
ايچاد امنيت مالي و رواني براي مشتريان
كاهش زمان انتظار براي پرداخت هزينه كالا و خدمات
و.. 
 
 
  توصيه ها و نكات ايمني
 
استفاده از ملي كارت صرفا مخصوص دارنده (صاحب) كارت مي باشد . لذا از واگذاري كارت و افشاي شماره شناسايي فردي (رمز محرمانه) خود به ديگران جدا خودداري نماييد.

در صورت افشاي شماره شناسايي فردي مي توانيد رآساً نسبت به تغيير آن از طريق دستگاههاي خودپرداز و يا با مراجعه به يكي از شعب سيبا اقدام نماييد . بديهي است با تغيير رمز ، رمز قبلي غير فعال مي گردد.

حتي الامكان سعي شود شماره شناسايي فردي (رمز) خود را به خاطر سپرده و از نوشتن آن بر روي كارت و يا نگهداري آن، به همراه كارت جداً خودداري نماييد.

براي پيشگيري از سوء استفاده هاي احتمالي چنانچه رمز كارت تا سه نوبت متوالي اشتباه وارد شود، كارت يرفعال خواهد شد لذا به منظور فعال نمودن مجدد كارت به يكي از شعب سيبا مراجعه فرماييد.

دارنده ملي كارت موظف است در صورت سرقت يا فقدان كارت مراتب را سريعا به يكي از شعب سيبا اعلام و يا از طريق تلفن بانك سيبا ،‌نسبت به غير فعال كردن آن اقدام نمايد.

از قراردادن كارت خود در مجاورد ميدان هاي مغناطيسي ( آهن ربا ، تلفن همراه ، دستگاههاي الكترونيكي و ...) يا زير تابش مستقيم نور و حرارت خودداري نماييد.

در نگهداري ملي كارت خود دقت لازم را مبذول فرماييد.

 همين كه مشتريان گرامي در هنگام مراجعه به موسسات طرف قرارداد به راحتي و بدون نگراني از حفظ امنيت پول خود بتوانند در كمترين زمان ممكن هزينه كالاها و خدمات خريداري شده را پرداخت كنند، خود گامي بسيار اساسي است . افزون بر اين در پرتو اين پديده حجم عمده اي از مراجعات فيزيكي به شعب بانك كه خود مي تواند مشكلاتي نظير ترافيك شهري،‌آلودگي هوا، خستگي و ... را ايجاد كند، كاهش خواهد يافت. بانك ملي ايران به عنوان بزرگترين بانك كشور افتخار دارد كه براي كاهش فاصله سيستم بانكي كشور نسبت به بانكداري مدرن و الكترونيك همواره در تلاش است.

در حال حاضر بسياري از فروشگاه ها ، شركت هاي تعاوني،‌هنل ها ، بيمارستان ها، داروخانه ها، آژانس هاي مسافرتي، شركتهاي بيمه ، مراكز تفريحي و ... تحت پوشش اين طرح قرار گرفته اند كه در راستاي خدمات رساني هر چه بيشتر ، اين گونه خدمات در سطح كشور بسط و گسترش خواهد يافت.

توجه : پذيرندگان بانك ملي پس از عقد قرارداد با بانك ودريافت پاكتي حاوي كد كاربري و رمز عبور مي توانند با مراجعه به سايت بانك ريز تراكنشهاي انجام شده توسط پايانه فروش را مشاهده نمايند.

--------------------------------------------------------------------------------
 
 
  نحوه درخواست و دریافت فایل مربوطه 

کلیه اشخاصی که در بانک ملی دارای حساب می باشند می توانند با مراجعه به شعبه ای که حساب دارند و تکمیل فرم ذیل درخواست خود را به شعبه تحویل دهند و در صورت موجود بودن دستگاه تا یک هفته بعد از تکمیل فرم درخواست ، دستگاه در محل مورد نظر نصب می گردد.

کلیه مراحل درخواست دستگاههای pos بانک ملی و تراکنشهای مالی انجام شده در آن بدون هزینه و کارمزد می باشد.

فرم درخواست دستگاه 

+ نوشته شده در  یکشنبه 1388/03/24ساعت 14:50  توسط کارمند بانک ملّی ایران  | 

::: RTGS سامانه تسویه ناخالص آنی (ساتنا) :::

معرفی و ويژگي هاي سامانه تسویه ناخالص آنی (ساتنا)
 
«ساتنا» چيست؟
 
·        «ساتنا» سرآيند سامانه تسويه ناخالص آني است.
·        در اين سامانه مشتريان اين بانك در صورت تمايل به انتقال وجه به حسابهاي مورد نظر در ساير بانك ها ، نياز به داشتن حساب در بانك هاي مقصد را ندارند و مي توانند از طريق حساب خود در بانك ملي ، عمليات انتقال وجه به هر مبلغ را از طريق شعبه مبدأ انجام دهند.
·        «ساتنا» سامانه است كه به مشتريان يك بانك امكان مي دهد با مراجعه به شعب بانك خود، هر حواله اي را به هر حسابي در هر بانكي به صورت « همانروز» انجام دهند.
·        «ساتنا» جايگزين كاملي براي چكهاي رمزدار بين بانكي است كه به جاي ابزارهاي سنتي كاغذي از ارتباطات الكترونيك بين بانكي استفاده مي كند.
·        «ساتنا » مي تواند در كاهش حجم ايران چك و اسكناسهايي كه براي انتقال از يك بانك به بانك ديگر استفاده مي شوند موثر باشد.
 
ويژگي هاي «ساتنا»
·        حواله هاي «ساتنا» حداكثر تا پايان روز كاري كه مشتري درخواست داده است به حساب مقصد واريز مي شود.
·        حواله هاي «ساتنا» محدوديت جغرافيايي ندارد و در تهران و شهرستان ها يا بين شهرهاي مختلف كشور به يك نوع و با يك سرعت ( همانروز ) انجام مي شوند.
·        مشتريان براي صدور حواله هاي «ساتنايي» بايد به شعب بانك خود- كه در آن حساب دارند- مراجعه كنند.
·        خدمات «ساتنا» از طريق تحويلداري به مشتريان ارائه مي شود.
·        فعلاً‌ براي ارائه خدمات «ساتنايي» كارمزدي از مشتريان دريافت نمي شود.
·        فعلاً حواله هاي «ساتنايي» محدوديتي از نظرمبلغ ندارند.
 

--------------------------------------------------------------------------------
 
 
  روش انجام كار
 
جهت اين كار مشتريان با مراجعه به شعبه دارنده حساب خود در بانك ملي، فرم تقاضاي انتقال وجه از طريق ساتنا را با ذكر نام گيرنده،شماره حساب و نام دريافت كننده وجه تكميل مي كنند.
 
دستور پرداخت:
·        پذيرش درخواست حواله «ساتنايي»  تنها از طريق دستور پرداخت امكان پذير است.
·        دستور پرداخت به صورت فرم استاندارد در اختيار مشتري قرار مي گيرد.
·        اين فرم حداقل در دو نسخه ( بانك و مشتري) تنظيم مي شود.
·        دستور پرداخت توسط مشتري تنظيم و به وسيله امضاء تأييد شده و در اختيار متصدي مربوطه قرار مي گيرد.

 28.gif

مفاد دستور پرداخت:
·        مشخصات كلي فرم:
-         شماره
-         تاريخ صدور دستور پرداخت
·        مشخصات هويتي درخواست كننده:
-         نام و نام خانوادگي
-         نام پدر
-         شماره شناسنامه
-         شماره ملي
-         تاريخ ومحل صدور
·        مشخصات اقامتي درخواست كننده:
-         آدرس
-         شماره تلفن
·        مشخصات انتقال:
-         تاريخ موثر انتقال
-         مبلغ( به عدد و به حروف)
-         شماره حساب انتقال دهنده
-         مشخصات هويتي انتقال گيرنده
o       نام و نام خانوادگي
-         مشخصات بانكي انتقال گيرنده
o       نام بانك مقصد
o       نام/ كد شعبه انتقال گيرنده در بانك مقصد
o       شماره حساب انتقال گيرنده
o       نوع حساب انتقال گيرنده
 
پردازش دستور پرداخت
·        متصدي شعبه پس از تكميل فرم توسط صادركننده دستور پرداخت و امضاي آن، صحت مندرجات فرم را مورد بررسي قرار مي دهد.
·        احراز هويت عيني براي تأييد مندرجات فرم الزامي است.
·        در صورت صحت مندرجات فرم و امكان برداشت از حساب، وجه مور انتقال از حساب مشتري برداشت مي شود.
·        پس از برداشت از حساب مشتري، فرم توسط متصدي مهرو امضا شده و به مشتري تسليم مي گردد. اين عمل به معني پذيرش دستور پرداخت است.
 
شرايط دستور پرداخت:
·        مشتري با امضاي دستور پرداخت، ضمن پذيرش كليه مندرجات اظهار شده بر روي آن، كليه شرايط دستور پرداخت را قبول مي نمايد.
·        مشتري با امضاي اين دستور پرداخت به بانك اجازه مي دهد تا وجه مورد انتقال را از حساب وي برداشت نمايد.
·        ابطال دستور پرداخت پس از پذيرش آن توسط بانك به هيچ وجه امكان پذير نيست.
·        استرداد وجه مورد انتقال پس از پذيرش دستور پرداخت توسط بانك به هيچ وجه امكان پذير نيست.
·        بانكي كه مشتري دستور پرداخت خود را به آن داده است متعهد است تا پايان وقت اداري روز درخواست، وجه را به بانك مقصد ارسال نمايد.
·        بانكي كه مشتري دستور پرداخت خود را به آن داده است در قبال واريز وجه به حساب ذينفع توسط بانك مقصد مسئوليتي ندارد.
·        بانك مقصد مكلف است حواله هاي دريافتي « ساتنايي» را به محض دريافت و حداكثر تا پايان وقت اداره تاريخ حواله به حساب ذينفع واريز كند.
·        مسئوليت عواقب ناشي از هر گونه خطا يا اشتباه در مندرجات فرم دستور پرداخت بر عهده صادركننده آن است.
 
برگشت دستور پرداخت
·        در صورتي كه به هر دليلي ( مسدودي حساب مقصد، اشتباه در مشخصات حساب مقصد و نظاير آن ) امكان واريز وجه به حساب ذينفع وجود نداشته باشد، بانك مقصد وجه را ظرف يك روز كاري به بانك مبدأ بر مي گرداند.
·        شعبه به محض وصول اعلاميه برگشت، موظف است وجه را به حساب وي( حسابي كه در دستور پرداخت مشخص شده است) عودت دهد.
 

--------------------------------------------------------------------------------
 
 
  مزایای کلی سامانه تسویه ناخالص آنی (ساتنا)
 

مزاياي سامانه :
1- در اين سامانه مشتريان اين بانك در صورت تمايل به انتقال وجه به حسابهاي مورد نظر در ساير بانك ها ، نياز به داشتن حساب در بانك هاي مقصد را ندارند و مي توانند از طريق حساب خود در بانك ملي ، عمليات انتقال وجه به هر مبلغ را از طريق شعبه مبدأ انجام دهند.
2- جهت اين كار مشتريان با مراجعه به شعبه دارنده حساب خود در بانك ملي، فرم تقاضاي انتقال وجه (دستور پرداخت) از طريق ساتنا را با ذكر نام گيرنده،شماره حساب و نام دريافت كننده وجه تكميل مي كنند.
3-  مزایای کلی سامانه تسویه ناخالص آنی براي مشتريان

حذف بعد ومكان
امنيت بالا
انجام كليه امور انتقال وجه از يك شعبه
عدم وجود سقف و كف در مبلغ مورد انتقال
كاهش هزينه ( عمليات ساتنا بدون كارمزد مي باشد).

توجه : براي استفاده از ساتنا مشتري فقط بايد در شعبه مبدا حساب داشته و مشخصات كامل شعبه و حساب مقصد خود را داشته باشد .
 
مزایای کلی سامانه تسویه ناخالص آنی برای اقتصاد کشور

این سامانه مکانیسم ایمنی را برای بانکها ایجاد می کند که می توانند با اطمینان به انتقال وجوه بپردازند.
انتقال وجوه در این سامانه نهایی و عیر قابل برگشت خواهند بود.
ایجاد نظم و انضباط مالی در انجام عملیات بین بانکی یکی ارنتایج پیاده سازی این سامانه می باشد.
این سامانه توانایی بانکها را در مدیریت منابع مالی خود افزایش خواهد داد.
بانک مرکزی با این سامانه می تواند سیاستهای پولی خود را به نحو مطلوبتری اعمال نماید.
توانایی بانک مرکزی در مدیریت نقدینگی بازار افزایش خواهد یافت.
پیاده سازی این سامانه امکان استفاده از ابزارهای نوین پرداخت را فراهم می سازد.
این سامانه سکوئی برای بهینه سازی نظام مالی کشور خواهد بود.

 
مزاياي سيستم براي اعضاي آن

تسویه سریع پرداختهای بین بانکی و امکان انجام معاملات بین بانکی
امکان ارائه خدمات بهتر به مشتریان
ایجاد ارتباط پر خط (online) با سامانه تسویه تسویه ناخالص آنی از طریق تعبیه یک پایانه
امکان مشاهده مبادلات خود و معاملات موجود در صف انتطار (صادره از طرف عضو)
امکان تغییر اولویتهای دستور پرداختهای ارسالی
امکان ابطال دستور پرداختهای ارسالی قبل از تسویه نهایی آنها
ایجاد زمینه لازم جهت اشاعه تجارت الکترونیک در کشور
رفع لزوم نگهداری حساب فرعی (nostro account ) نزد بانکهای دیگر جهت تسویه مبادلات بین بانکی
انتقال مانده حساب تسویه پایاپای اسناد از بانک ملی ایران به حساب تسویه نزد بانک مرکزی 
 

+ نوشته شده در  یکشنبه 1388/03/24ساعت 14:49  توسط کارمند بانک ملّی ایران  | 

::: سامانه بانكداري اينترنتي (سبا) :::

معرفی سامانه 
 
ورود به سامانه سبا

سامانه سبا از جدیدترین اقدامات بانک ملی ایران در راستای بانکداری الکترونیک می باشد .

این سامانه که امکانی جدید در حسابهای متمرکز و سیبا می باشد قابلیتهای ذیل را دارا است :

امکان انتقال وجه به حساب شخصی و یا حساب سایرین
امکان مشاهده خلاصه صورتحساب به تفکیک انواع حسابها
اطلاع از مجموع موجودی حسابهای تعریف شده در سیستم
امکان مشاهده موجودی حساب تحت عنوان قابل دسترس،موثر و جاری
امکان پرداخت کلیه قبوض خدماتی
امکان اعلام مبلغ چکهای صادر شده از طریق سیستم به بانک به منظور جلوگیری از سوء استفاده احتمالی
امکان مشاهده 30 تراکنش آخر حساب
 

کاربرانی که مایل به استفاده از این حساب باشند باید با مراجعه به سایت بانک ملی ایران وورود به سامانه سبا فرم عضویت این خدمت را پر نموده و در همین فرم شعبه ای را بر اساس راحتی کار خود به عنوان شعبه ای که برای تکمیل کار به آن مراجعه خواهند نمود انتخاب نمایند . ( هر شعبه ای از بانک ملی ایران )

پس از یک هفته از تکمیل فرم در اینترنت ، کاربر با در دست داشتن شماره پیگیری که در موقع ثبت نام سامانه به او داده است به شعبه ای که انتخاب نموده مراجعه می نماید و در آنجا دستگاه رمزیاب به کاربر تحویل داده شده و هزینه ای معادل مبلغ 000ر165ریال از وی اخذ می گردد.

به مدت 72 ساعت پس از تحویل دستگاه رمزیاب به مشتری کد کاربری مربوطه فعال می گردد و مشتری می تواند کلیه خدمات ذکر شده در بالا را با استفاده از رمزی که دستگاه در اختیار او قرار می دهد عملیاتی سازد.
 

+ نوشته شده در  یکشنبه 1388/03/24ساعت 14:43  توسط کارمند بانک ملّی ایران  | 

::: خدمات اينترنتي :::

ورود به خدمات الکترونیکی

بانک ملی ایران در راستای ارائه خدمات نوین و بانکداری الکترونیک برای کلیه مشتریانی که یکی از انواع حسابهای متمرکز(سیبا) را داشته باشند این امکان را فراهم نموده است تا با عضویت در بخش خدمات اینترنتی این بانک ضمن آگاهی از مانده حساب و گردش حساب كليه حسابها اعم از سيبا و غير متمركز مشتمل بر ريالي و ارزي، جاري، قرض الحسنه و كوتاه مدت،  در صورت  تمایل صورتحساب خود را در هر بازه زماني كه خود مي خواهند  از طریق ایمیل یا چاپ در قالب فایل اکسل دریافت نمایند.

نحوه عضويت 
کاربرانی که مایل به استفاده از این خدمت باشند باید در سایت بانک ملی ایران صفحه مربوط به خدمات اینترنتی مراجعه نموده و با کلیک بر روی " کاربر جدید" وارد بخش ثبت نام شوند و فرم مربوطه را تکمیل و برای خود شناسه کاربری و رمز عبور تعریف نمایند.پس از انجام این مرحله و اعلام پیام دستگاه مبنی بر انجام موفقیت آمیز ثبت نام( شكل 2)  کاربر مجددا باید وارد بخش خدمات اینترنتی شده و این بار بجای کلیک بر روی کاربر جدید در بخش مربوط به شناسه کاربری و رمز عبور ، شناسه و رمزی را که برای خود تعریف نموده است وارد سیستم نمایند.در این قسمت با كليك بر روي دريافت صورت حساب ( سيبا و غير سيبا) وارد صفحه شكل 3 شده و با توجه به نوع حساب خود اعم از متمرکز و یا غیر متمرکز باید در روی آن نوع حساب خاص کلیک نموده و در صفحه باز شده شماره حساب خود و سایر اطلاعاتی که سیستم لازم دارد را وارد نموده  و دکمه اضافه کردن حساب را کلیک نماید .(‌شكل 4)

 شكل 2

 4.gif

شكل 3

 6.gif

 

شكل 4

 7.gif

شكل 4

 

 9.gif

 پس از تعریف کلیه حسابها در سیستم ، کاربر باید به شعبه ای که در آن افتتاح حساب نموده است مراجعه نموده و رمز فعال سازی را دریافت نموده و از آن پس از خدمات ذکر شده در بخش بالا بهره مند گردد.( علامت قفل در شكل بالا نشانه غير فعال بودن حساب مي باشد)

ساير خدمات ارائه شده در اين بخش 
 كاربران مي توانندپس از عضويت در اين بخش علاوه بر موارد ذكر شده در بالا از خدمات ذيل نيز بهره مند گردند:

ارائه صورتحساب تسهيلات
مشتريان پس از طي مراحل بالا مي توانند با كليد روي بخش عمليات تسهيلات و وارد كردن شماره تسهيلات و كد شعبه و طي نمودن مراحل تاييد، صورتحساب مربوط به پرداخت اقساط تسهيلات دريافتي خود را در بازه هاي زماني مختلف دريافت نمايند. امكان دريافت صورت حساب تحت قالب اكسل نيز مقدور مي باشد.

ارائه صورت حساب ملي تراست
براي استفاده از اين سرويس دارندگان كارت ملي تراست پس از طي مراحل عضويت بالا مي توانند از قابليت نمايش و دريافت صورت حساب ملي تراست نيز استفاده نمايند.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  یکشنبه 1388/03/24ساعت 14:43  توسط کارمند بانک ملّی ایران  | 

ایران چک های جدید یک میلیون ریالی با رنگ« زمینه آبی » منتشر شد

 ایران چک های جدید یک میلیون ریالی با رنگ« زمینه آبی » منتشر شد

 روابط عمومی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد : بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران برای رفاه حال هموطنان گرامی وبه منظور سهولت در تشخیص و تفکیک ایران چک های 500،000 ریالی و000،000، 1ریالی ،مبادرت به چاپ و انتشار ایران چک های جدید یک میلیون ریالی با رنگ« زمینه آبی » با همان طرح پشت و رو و مشخصه های امنیتی قبلی نموده است که از طریق بانک ها دراختیار مردم گذاشته خواهد شد. تاکید می نماید ایران چک های منتشر شده بانک مرکزی با رنگ زمینه قهوه ای روشن کماکان معتبر بوده و قابل استفاده می باشند.

مشخصات ایران چک 000/000/1 ریالی بانک مرکزی :
مبلغ اسمی : 000/000/1 ریال
رنگ: آبی
ابعاد: 75 × 160 میلی متر

مشخصات روی چک :
1-تصویر تخت جمشید در سمت راست ایران چک به رنگ آبی و برجسته
2-واتر مارک تصویر فردوسی در سمت چپ و در خمیره کاغذ که در مقابل نور از دو طرف ایران چک قابل رؤیت می باشد.
3-نوشته عدد 000/000/1 در زیر واترمارک تصویر فردوسی و در خمیره کاغذ که در مقابل نور از دو طرف ایران چک قابل رویت است.
4-نخ امنیتی پنجره ای از نوع هولوگرافیک و با نوشتة 1,000,000 به صورت بی رنگ در روی آن.
5- نخ امنیتی پنهان که درون کاغذ قرار گرفته و از نوع فلورسنت و با نوشته بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران است.
6-فیبرهای مرئی که درسطح چک پراکنده است و بدون هیچگونه ابزاری قابل مشاهده است.
7-طرح مخفی در قسمت کتیبه بالا ، عبارت (IRAN CHEQUE 100) که با تغییر زاویه دید در حالتی که ایران چک به صورت افقی در مقابل چشم قرار گیرد قابل رویت می باشد.
8-کلیه نقاطی که به رنگ آبی و قرمز روی ایران چک نشان داده شده است چاپ برجسته می باشند که با انگشتان دست به سهولت قابل لمس و شناسایی است.

9-دارای شماره امنیتی فارسی در قسمت بالا سمت راست که در مقابل اشعه ماوراء بنفش به رنگ طلایی تغییر می یابد . همچنین دارای شمارة سریال (MICR )  با قابلیت کنترل ماشینی در قسمت پایین سمت چپ می باشد.
10- برای چاپ آرم بانک مرکزی در قسمت وسط چک از مرکب حرارتی استفاده شده به گونه ای که با لمس انگشتان دست و افزایش دما طرح مذکور ناپدید و پس از سرد شدن مجدد ظاهر می گردد.
11-طرح سیترو(see through)  در سمت چپ ایران چک  1,000,000 در پشت و روی لبه چک به صورت عمودی و ناقص چاپ گردیده که با قراردادن چک در مقابل نور عدد 1000000 به طور کامل رویت می شود.
مرکب ضدکپی – مرکب نارنجی رنگ در زیر تصویر تخت جمشید در کپی رنگی به رنگ قهوه ای روشن تغییررنگ می یابد.
12-قسمت هایی از روی ایران چک که در مقابل اشعه ماوراء بنفش به رنگ سبز روشن و آبی تغییر رنگ می یابند.
13-فیبرهای رنگی نامرئی در پشت و روی ایران چک که در مقابل اشعه ماوراء بنفش قابل رویت هستند.

مشخصات پشت ایران چک :
1-در سمت چپ قسمت وسط عدد 100 به صورت نامرئی وجود دارد که با تابش اشعة ماوراء بنفش قابل رؤیت است.
2-قسمت هایی از پشت چک در مقابل اشعه ماوراء بنفش به رنگ سبز روشن و آبی تغییر رنگ می یابند.

+ نوشته شده در  چهارشنبه 1388/03/13ساعت 19:40  توسط کارمند بانک ملّی ایران  | 

وقت شناس باشید

در مراسم تودیع پدر پابلو، کشیشی که ۳۰ سال در کلیسای شهر کوچکی خدمت کرده و بازنشسته شده بود، از یکی‌ از سیاستمداران اهل محل برای سخنرانی دعوت شده بود.
در روز موعود، مهمان سیاستمدار تاخیر داشت و بنابرین کشیش تصمیم گرفت کمی‌ برای مستمعین صحبت کند.
پشت میکروفن قرار گرفته و گفت: ۳۰ سال قبل وارد این شهر شدم.
انگار همین دیروز بود.
راستش را بخواهید، اولین کسی‌ که برای اعتراف وارد کلیسا شد، مرا به وحشت انداخت.
به دزدی هایش، باج گیری، رشوه خواری، هوس رانی‌٬ زنا با محارم و هر گناه دیگری که تصور کنید اعتراف کرد.
آن روز فکر کردم که جناب اسقف اعظم مرا به بدترین نقطه زمین فرستاده است ولی‌ با گذشت زمان و آشنایی با بقیه اهل محل دریافتم که در اشتباه بوده‌ام و این شهر مردمی نیک دارد.

در این لحظه سیاستمدار وارد کلیسا شده و از او خواستند که پشت میکروفن قرار گیرد.
در ابتدا از اینکه تاخیر داشت عذر خواهی‌ کرد و سپس گفت که به یاد دارد که زمانیکه پدر پابلو وارد شهر شد، او اولین کسی‌ بود که برای اعتراف مراجعه کرد.

نتیجه اخلاقی‌: وقت شناس باشید !

+ نوشته شده در  جمعه 1388/03/01ساعت 14:42  توسط کارمند بانک ملّی ایران  |